Čokolada kao bonus

Zbog čega je crna čokolada dobra za organizam?

Osnovni razlog koristi crne čokolade za naše zdravlje se krije u visokom nivou flavonoida – snažnog antioksidanta koji se (u manjim količinama) može naći i u čaju, crvenom vinu i jabukama. Antioksidansi su važni jer štite ćelije i tkivo od slobodnih radikala, nestabilnih molekula koji mogu da promene i oslabe ćelije. Slobodno ih možemo smatrati nekom vrstom polise osiguranja od oštećenja uzrokovanih stresom, lošom ishranom i neizbežnim procesom starenja.
Tamna čokolada takođe sadrži značajnu količinu dva važna minerala, i to magnezijuma (koji je važan za proizvodnju energije, jake kosti, opuštanje mišića i prenos nervnih impulsa) i bakra (koji pomaže stvaranje neurotransmitera i povezuje se sa manjim rizikom razvijanja kardiovaskularnih bolesti). Tako 40 gr crne čokolade sadrži 15 odsto preporučene dnevne doze magnezijuma, odnosno 34 odsto doze bakra.
Kao da to nije dovoljno, čokolada vrši uticaj i na kardiovaskularni sistem i to na sledeće načine:
– Podstiče protok krvi i štiti arterije. Tokom 2007. godine, švajcarski lekari su posmatrajući pacijente koji su imali transplantaciju srca primetili da im se prečnik srčane arterije značajno povećava nakon samo jednog uzimanja crne čokolade. Na osnovu toga su zaključili da crna čokolada ima veoma dobar efekat na ovaj krvni sud koji dovodi kiseonik do srca. Iste godine, kineski naučnici su primetili da ispitanici koji su dve nedelje jeli oko 50 grama crne čokolade dnevno imaju značajno poboljšan protok krvi kroz srce. Obzirom da krv prenosi kiseonik, koji ima ulogu pogonskog goriva za ćelije, protok krvi kroz srce je veoma važan.
– Sprečava začepljenje arterija. LDL ili loš holesterol, postaje štetan kada oksidira pod uticajem slobodnih radikala koji menjaju njegovu strukturu. On se tada akumulira u ćelijama kojima su arterije obložene, a što je akumulacija veća, povećava se verovatnoća da se stvore začepljenja koja mogu da ometaju protok krvi ili ugrušci koji se formiraju veoma brzo i mogu da uzrokuju srčani udar. Istraživanja su pokazala da flavonoidi koji se nalaze u crnoj čokoladi smanjuju uticaj slobodnih radikala i oksidovanje štetnog holesterola. Osim toga, flavonoidi imaju efekat sličan aspirinu, i utiču na trombocite koji mogu da uzrokuju ugruške u krvi. Još uvek nije dokazano da crna čokolada može zaista da spreči srčani udar, ali se smatra značajnim faktorom u ovom procesu.
– Podiže nivo dobrog holesterola. HDL, ili dobar holesterol, ima ulogu da ograniči ukupan nivo holesterola, pa čak i blagi porast HDL-a može da dovede do značajnog smanjenja rizika srčanog oboljenja. Lekari kažu da se za svaki 1 miligram povećanja HDL-a, rizik dobijanja srčanog udara smanjuje za 2 odsto.

Dodatni bonus

Ljubitelji čokolade neće biti iznenađeni nalazom istraživača koji ukazuje na to da crna čokolada popravlja raspoloženje i poboljšava kognitivne funkcije organizma. Naime, Britanci su tokom istraživanja 2004. godine dokazali da ispitanici koji su jeli crnu čokoladu prolaze mnogo bolje na vizuelnim testovima koji zahtevaju brze reakcije i čak prijavljuju poboljšanje raspoloženja i energije.

Crna čokolada vs. mlečna čokolada

Na žalost ljubitelja mlečne čokolade, sve nabrojane koristi crne čokolade se ne odnose na mlečnu varijantu. Dva su osnovna razloga za to: dobre osobine čokoladi daje kakao, a crna čokolada sadrži dva do tri puta više kakaa nego mlečna, plus, zasićene masti (koje, istina, sadrže obe varijante čokolade) u crnoj čokoladi su većinom masti iz kakao butera koje su neutralne prema holesterolu u ljudskom organizmu, dok zasićene masti u mlečnoj čokoladi potiču i od mleka i usko su povezane sa nivoom holesterola.

Mlečna čokolada takođe sadrži više šećera nego crna čokolada, pa njeno konzumiranje dovodi do naglog skoka nivoa šećera u organizmu, praćenog naglim padom. Zbog toga crna čokolada izaziva osećaj sitosti, dok nakon konzumiranja mlečne čokolade organizam traži još slatkiša, slane i masne hrane.

Postoji i bela čokolada, koja u stvari uopšte nije čokolada. Bela čokolada je slatkiš zasnovan na šećeru i mastima (kakao buteru ili biljnim uljima), ali bez čvrstog sadržaja kakaa. Bez toga, nedostaje baš ključni sastojak, pa ne čudi da su istraživanja pokazala da bela čokolada nema aposlutno nikakav pozitivan uticaj na ljudsko zdravlje.

Koliko čokolade je zdravo pojesti?

Većina istraživanja koja su proučavala efekte crne čokolade su rađena na količini od 40 do 80 grama. Ne postoji preprouka koliko često treba jesti crnu čokoladu, ali kao i kod svih drugih namirnica, ključ je u umerenosti. Možda je najbolji način za korišćenje crne čokolade u ishrani da se ona upotrebljava kao zamena za slatkiše – unosićete kaju kaloriju manje, dosta manje šećera i natrijuma, a više vlaknastih elemenata.

Kada kupujete crnu čokoladu, rukovodite se sadržajem kakaa i odaberite onu koja sadrži barem 70 odsto. Što je veći procenat kakaa u čokoladi, to je veći sadržaj antioksidanasa.

Ukoliko želite da budete sigurni u procenat kakaoa u svojoj čokoladi, možete je napraviti i sami po ovom receptu: Crna čokolada – napravite sami

 

Advertisements

One Reply to “Čokolada kao bonus”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s